• Sem van der Wal

'Zet extra Sprinters in, ook buiten de spits!'

VEENENDAAL Zorg voor een forse kwaliteitsimpuls aan het openbaar vervoer en zet ook buiten de spits NS Sprinters in op het spoor tussen Breukelen en Veenendaal-Centrum. Dat advies geven de regio's Utrecht en Gelderland aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De regio's maken zich er ook sterk voor dat intercitytreinen op dit traject blijven stoppen in Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp.

Op verzoek van het ministerie heeft ProRail een onderzoek gedaan naar de toekomstige treinbediening op de spoorverbinding Schiphol-Utrecht-Nijmegen. ,,Aanleiding hiervoor was de constatering dat de beoogde inzet met een intercity én een Sprinter elke tien minuten per uur niet meer aansluit op het spoor dat momenteel bij Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen en in Nijmegen wordt gebouwd'', zeggen de provincies Utrecht en Gelderland in een persbericht. ,,In de loop der jaren heeft ProRail vanuit veiligheidsoverwegingen strengere normen voor het bouwen van een dienstregeling opgesteld. Daardoor zijn diverse knelpunten ontstaan die vragen om een oplossing.''

6/4-MODEL Uit het onderzoek van ProRail zijn twee modellen haalbaar gebleken. De provincies en gemeenten in Utrecht en Gelderland adviseren het ministerie om het zogenaamde 6/4-model als basis voor verdere uitwerking te gebruiken. ,,In dit model gaan 6 intercity's per uur tussen Schiphol en Arnhem rijden, waarvan er 4 doorrijden naar Nijmegen. Deze intercity's stoppen allemaal in Utrecht, Ede-Wageningen en Arnhem en gedeeltelijk in Driebergen-Zeist, Veenendaal-De Klomp en Nijmegen. Er blijven net als in de huidige dienstregeling 4 Sprinters rijden tussen Breukelen en Veenendaal-Centrum, waarvan er twee doorrijden naar Rhenen en naar Amsterdam. In tegenstelling tot de huidige dienstregeling waarin 2 van de 4 Sprinters alleen in  de spits rijden, gaan ze dan ook tussen de spitsen rijden, een forse kwaliteitsverbetering. In alle modellen blijven er net als nu twee aparte Sprinters tussen Ede-Wageningen en Arnhem rijden.''

NIET ACCEPTABEL In het andere model (6/2/2) rijden twee Sprinters naar Veenendaal Centrum en Rhenen en twee naar Ede-Wageningen. ,,Veenendaal zou dus twee Sprinters in de spits gaan missen'', aldus de provincies. ,,Bovendien is een nadeel dat alle Sprinters 5 minuten op station Driebergen-Zeist moeten stilstaan om ingehaald te worden door een intercity. Ook stoppen in dit model de intercity's niet meer op de stations Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp. Dit model is voor de gezamenlijke overheden niet acceptabel.''