• Aart Aalbers
  • Aart Aalbers
  • Aart Aalbers
  • Aart Aalbers
  • Aart Aalbers
  • Aart Aalbers

Leren zonder het te beseffen

VEENENDAAL De leerlingen van de Christelijke Scholengemeenschap Veenendaal (CSV) hadden vorige week een projectweek over Veenendaal. Her en der in Veenendaal kwam je groepjes CSV-leerlingen tegen. Het blijft bij de CSV niet bij deze ene projectweek voor de BBL, KBL en TL leerlingen want er zijn dit schooljaar maar liefst vijf projectweken voor hen ingeroosterd.

Aart Aalbers

De leerlingen startten de projectweek Veenendaal met een kennistest. Na drie vragen over Veenendaal was er zo goed als geen enkele leerling meer die alle antwoorden goed had. De schoolleiding van de CSV vindt het belangrijk dat de leerlingen het een en ander weten over hun woonplaats of plaats waar ze op school zitten. We spraken met Gea van Barneveld, afdelingleider van leerjaar 1. Van Barneveld is de initiatiefneemster om leerlingen meer te laten doen dan alleen maar achter de boeken te zitten.

,,Leren door doen en levensecht leren is de visie van onze school geworden. We hebben kinderen op school die nooit in het bos zijn geweest, anderen die nooit in een kerk of moskee zijn geweest. We nemen ze mee en vertellen er over. Ook brengen we de scholieren politieke bewustwording bij door naar de raadszaal in het gemeentehuis te gaan." Zo zorgt de school rond het project verkeer dat de leerlingen bij een vrachtwagen de dode hoek kunnen zien en worden hun fietsen gekeurd bij de afdeling techniek. Ook een gewichtconsulent komt langs in het kader van het project gezond eten.

Van Barneveld vertelt dat tijdens zo'n projectweek de boeken dicht blijven. Bij terugkomst van een excursie moeten wel werkopdrachten worden gemaakt, gemaakte foto's worden bijgeplakt en vragen over het gehoorde worden beantwoord. Ook wandelen de leerlingen een historische- of kunstroute en gaan op bezoek bij molenaar Gert van Eden. Hij laat de 12/13-jarigen molen De Vriendschap in werking zien. Ook is er een project 'Het schaap is de sigaar' waarbij ze plaatsen rond de wol- en sigarenindustrie bezoeken zoals het museum, het tabaksmuseum in Amerongen en een rondleiding in het kasteel ter plaatse.

Van Barneveld geeft verder aan dat de bedoeling van het maken van uitstapjes buiten de school is 'om de kinderen te prikkelen en ze te leren kijken naar hun omgeving.' Dat dit goed lukt blijkt tijdens enkele stadswandelingen waar de leerlingen attent gemaakt worden op oude gedenkstenen, het waarom de Hoofdstraat zo breed is, monumentale panden en waarom het Kostverloren zo heet. Sommigen merken na een uur zelf al dingen op waar ze anders aan voorbij zouden lopen. Docent Teus Nieboer merkt op: ,,De kinderen worden zich nu al bewust van de omgeving."

De eerstjaars leerlingen van de CSV krijgen bij binnenkomst achtereenvolgens een introductieweek, de Veenendaal week, de week van de techniek, een week over vrede en veiligheid en een cultuurweek. Een leerling vertelt heel blij aan Van Barneveld dat ze de hele week niets hoeft te leren. Van Barneveld: ,,De kinderen leren, zonder dat te beseffen hoeveel ze eigenlijk wel leren."