• Stedin

Gasstoring Rhenen volledig opgelost

RHENEN De gasstoring in een deel van Rhenen is bij alle 183 klanten opgelost. Dat heeft netbeheerder Stedin zondag bekend gemaakt. Het hoofdnet in de omgeving van de Stokweg, Utrechtsestraatweg (t/m huisnummer 141) en de Remmerden was zaterdagavond 1 augustus schoongemaakt, gecontroleerd en in delen weer in gebruik genomen. Stedin heeft aan het begin van de zondagmiddag voor de laatste twee bewoners en bedrijven heraansluiting op het gasnet gerealiseerd.

In totaal 183 woningen en bedrijven in Rhenen hadden sinds dinsdagmiddag geen beschikking over gas. Vanwege een leidingbreuk had netbeheerder Stedin de gastoevoer naar klanten op de Utrechtsestraatweg, Addenshoeve, Autoweg, Remmerden, Steenoven, Stokweg en Tasveld onderbroken. De eerste tientallen klanten hadden sinds donderdagavond weer gas. Het overige deel is vrijdag en zaterdag weer aangesloten. Met het individueel heraansluiten was Stedin zondag aan het begin van de middag gereed. Stedin heeft zo'n 4,5 kilometer gasnet schoongemaakt en hersteld.

ONTSTAAN De leidingbreuk ontstond dinsdag door een eerdere storing in een elektriciteitskabel. Hierbij raakte de gasleiding van Stedin beschadigd en vervuild met zowel water als grond. De netbeheerder heeft daarom de gaslevering gestaakt om controle en reparatie te kunnen uitvoeren. Hiermee voorkwam Stedin meer schade aan het net en de gasinstallaties van onze klanten. Klanten met CV's, boilers en/of kooktoestellen die op gas werken, konden hiervan tijdelijk geen gebruik maken.

Vanwege het omvangrijke werk was langer herstel bij een deel van de klanten noodzakelijk. Getroffen klanten konden voor een warme douche terecht bij Sportcentrum 't Gastland aan de Groeneweg 58 in Rhenen. Betrokken klanten die geen gas hebben, zijn geïnformeerd dat zij op kosten van Stedin een warme maaltijd konden bestellen tijdens de storing.

NIET THUIS Betrokken klanten zijn tijdens de storing meerdere malen door Stedin bezocht om hun gaskraan dicht te draaien. Als klanten niet thuis waren of bedrijven gesloten, heeft Stedin mogelijk de gasaansluiting buiten hun pand tijdelijk afgesloten. Alle betrokken klanten hebben informatie ontvangen per brief om contact op te nemen met Stedin voor heraansluiting.

COMPENSATIE Vanwege de duur van de storing treedt de landelijke compensatieregeling in werking. De compensatie wordt automatisch aan de betrokken klanten uitbetaald of verrekend door Stedin. Meer informatie is te vinden op www.stedin.net/storing-en-onderhoud.