• Archief BDUmedia

Forse besparing op leerlingenvervoer

VEENENDAAL De taxi of het busje komen sinds kort niet meer automatisch voorrijden. De zelfredzaamheid en het reizen van leerlingen moet bevorderd worden, vindt het college.

Gerard van Wijk

Al jaren schommelt het aantal leerlingen dat een verderweg gelegen school bezoekt (vanwege de combinatie onderwijs en zorg/behandeling) tussen de 300 en 320. Maar het gaat, zoals met alles, toch ook om geld. Leerlingenvervoer kost de gemeente Veenendaal jaarlijks één miljoen euro. Sinds er vorig jaar augustus een nieuw contract is overeengekomen met Klomp Groepsvervoer heeft dat een besparing van één-vijfde ofwel twee ton opgeleverd. Het contract loopt tot eind juli volgend jaar.

Sinds er vorig jaar gewerkt wordt met beleidsregels is er geen toename, maar ook geen afname, te constateren van het aantal leerlingen dat gebruik maakt van het leerlingenvervoer. ,,Wel is er een grote kostenbesparing door de aanbesteding, voor het vervoer, vanaf vorig jaar", constateert wethouder Nermina Kundic. De primaire verantwoordelijkheid voor het van en naar school brengen van kinderen is voor de ouders. ,,Leerlingenvervoer is niet bedoeld om ouders te ontlasten." Het wordt bekostigd of er is een tegemoetkoming in de kosten tussen de verblijfplaats en de school. De vorm van bekostiging sluit aan op individuele mogelijkheden en eventuele handicap van de leerling.

Het college wil stimuleren dat leerlingen dichtbij huis naar school gaan. Er worden verschillende wettelijke afstandsgrenzen gehanteerd, maar in Veenendaal zijn daar nog wat kilometers afgesnoept. ,,Bij beoordeling van een aanvraag voor leerlingenvervoer wordt slechts een vergoeding toegekend naar de dichtstbijzijnde voor de leerling toegankelijke school." Investeren in andere vervoersmodellen, is de boodschap. Aangepast vervoer is niet meer vanzelfsprekend. Met ouders en scholen wordt onderzocht wat de leerling nodig heeft om zelfstandiger, eventueel met begeleiding, te kunnen reizen.