• Archief BDUmedia

Ex-werknemers Klomp mogen taxi's als onderpand houden

VEENENDAAL De rechtbank in Alkmaar heeft dinsdag in een kort geding bepaald dat een tiental ex-werknemers van het failliete Klomp Groepsvervoer uit Ede terecht een retentierecht uitoefent op geleasede taxibussen. Zij hoeven de bussen niet af te geven, zonder een garantstelling, zoals de leasemaatschappij Van Mossel Leasing had geëist. In een bodemprocedure moet nu uitgemaakt worden hoeveel de chauffeurs nog te vorderen hebben en of zij daarvoor inderdaad de lease-busjes mogen laten veilen, die ze als onderpand houden. 

De chauffeurs, die werden bijgestaan door FNV Taxi, hebben nog forse loonvorderingen op hun voormalig werkgever, Klomp groepsvervoer uit Ede, dat in april dit jaar failliet ging. ,,Het bedrijf heeft jarenlang de cao Taxivervoer niet nageleefd en daardoor de chauffeurs niet betaald waar ze recht op hadden. De chauffeurs hebben per persoon tot ruim 4.200 euro tegoed, wat gezien hun maandinkomen een fors bedrag is", zegt Minke Jansma van FNV Taxi. De rechtbank oordeelde dat Van Mossel Leasing een garantie stelling van 35.000 euro moet afgeven, voordat de chauffeurs de bussen inleveren. 

BAANBREKEND Advocaat Jan Hein Mastenbroek, die de zaak namens FNV Taxi heeft behandeld: ,,Dit is een hele principiële en baanbrekende uitspraak. Een retentierecht houdt in dat je, om een vordering geïnd te krijgen, zaken onder je houdt totdat de vordering betaald is. Dat gebeurt vaak bij voor vorderingen op de 'eigenaar' van die zaken. Zo kan een garagebedrijf een gerepareerde auto vasthouden, totdat de nota is voldaan. De taxibusjes zijn echter eigendom van Van Mossel Leasing en niet van Klomp. De rechtbank heeft geoordeeld dat werknemers ook een retentierecht kunnen inroepen op eigendommen van een derde. Het was voor hen ook alles of niets: als de chauffeurs de busjes hadden moeten inleveren, zouden zij nooit meer iets van hun geld gezien hebben. Klomp is immers failliet. De chauffeurs kunnen nu de taxibusjes als onderpand houden totdat van Mossel een garantstelling heeft gedaan.  Nu dit in deze zaak is gelukt, kunnen werknemers dit mogelijk ook in andere (dreigende) faillissementen doen."

In totaal heeft FNV Taxi namens 66 ex-chauffeurs van Klomp Groepsvervoer het retentierecht ingeroepen. Voor de meeste chauffeurs is een regeling getroffen, waarmee de rechten behouden blijven en de busjes gewoon weer ingezet zijn door de betreffende leasemaatschappij. Voor deze 10 busjes wilde de leasemaatschappij dat niet.

Minke Jansma van FNV Taxi: ,,Deze uitspraak is van belang voor vele werknemers die de dupe dreigen te worden van het faillissement van hun werkgever. Ook voor bus en vrachtwagenchauffeurs of voor mensen die andere middelen onder zich hebben zou dit een goed middel kunnen zijn om vorderingen alsnog geïnd te krijgen."