• Wouter van Dijk

Einde verhaal voor regiecentrale leerlingenvervoer Valleihopper

VEENENDAAL Het leerlingenvervoer van de Valleihopper krijgt een andere opzet. De regiecentrale waarmee acht gemeenten binnen de Regio FoodValley, waaronder de gemeente Veenendaal, officieel werken wordt aan de kant geschoven. De contracten met de huidige vervoerders Noot, Van Driel en Munckhof wordt met een half jaar verlengd, tot 1 augustus 2020. Dat hebben de deelnemende gemeenten besloten.

Jannes Bijlsma

De gemeenten gaan de komende tijd onderzoeken of het voor de toekomst nog wenselijk om het leerlingenvervoer gezamenlijk aan de pakken. Zij voeren dit samen uit sinds het schooljaar 2017-2018, tot die tijd deden alle gemeenten het afzonderlijk. Er werd meteen gekozen voor een nieuw systeem: het regiecentralemodel. Hiermee meende Regio FoodValley een efficiëntieslag te kunnen maken, door het leerlingenvervoer gedeeltelijk te combineren met het vraagafhankelijk vervoer. De planning hiervoor zou in handen komen van een regiecentrale. Hiervoor kreeg de firma Transvision uit Capelle aan den IJssel de opdracht gegund. Dat bedrijf zou de taxibedrijven aansturen die de leerlingen dagelijks naar hun (speciale) onderwijsinstantie zouden brengen.

Dat liep direct mis, na de zomer van 2017. Leerlingen werd niet op tijd of in het geheel niet opgehaald. Het vervoer verliep chaotisch en na drie dagen grepen de FoodValley-bestuurders in: de regie werd weggehaald bij Transvision en tijdelijk neergelegd bij taxibedrijf Noot. Regiencentrale Transvision wees met de beschuldigende vinger naar de vervoerders. ,,Die hebben willens en wetens aangestuurd op een totale mislukking van het leerlingenvervoer in de regio." De deelnemende gemeenten distantieerden zich nadrukkelijk van deze uitspraak.

Nadat alle neuzen weer in dezelfde richting stonden, werd er evaluatie gemaakt ten aanzien van de overgang naar het nieuwe systeem. Hieruit kwam naar voren dat alle partijen (gemeentebesturen, FoodValley, taxibedrijven en de regiecentrale van Transvision) hadden gefaald in de voorbereidingen voor het nieuwe vervoer. Besloten werd om het voor schooljaar 2018-2019 weer te proberen met een regiecentrale bij Transvision, ook omdat hier contractuele afspraken voor bestonden. De voorbereidingen werden gestart, maar na enige maanden concludeerden alle partijen dat het technisch onmogelijk werd dit goed aan te pakken. Noot behield voor dit schooljaar de regie in de planningen. De gemeente Barneveld had ondertussen al aangekondigd te willen onderzoeken om het leerlingenvervoer voortaan weer zelf op te pakken.

De samenwerkende gemeenten maakten een tweede evaluatie, nu gericht de uitvoering van zowel het leerlingenvervoer als het vraagafhankelijk vervoer. Hieruit blijkt dat het gekozen systeem niet heeft geleid tot een hogere efficiëntie en lagere kosten. Het kostte zelfs meer dan bij het systeem waarop de gemeenten het vervoer afzonderlijk regelden. Hoewel de regiecentrale voor alleen het vraagafhankelijk vervoer goed heeft gefunctioneerd, komen de gemeenten tot de conclusie dat het systeem geen toegevoegde waarde heeft. ,,We realiseren ons dat we in 2015 hebben gekozen voor een nieuw model dat zich nog nergens in het land had bewezen, maar wel een hoge potentie aan verwachtingen in zich had", aldus de regio. ,,Nu moet worden geconstateerd dat het model met een regiecentrale de verwachtingen niet heeft waargemaakt en evenmin in de nabije toekomst zal kunnen waarmaken."

Overigens verloopt het leerlingenvervoer onder regie van taxibedrijf Noot goed, meldt FoodValley. Klanten geven het gemiddeld een 7,41 als rapportcijfer. Reizigers van het vraagafhankelijk vervoer komen tot een 7,53.

Of gemeenten het leerlingenvervoer voortaan in eigen beheer gaan uitvoeren, of dat er toch nog een samenwerkingsvorm met andere gemeenten binnen FoodValley wordt aangegaan, wordt duidelijk na een grondig onderzoek dat in maart 2019 klaar moet zijn.

De voorkeur voor een organisatiesysteem gaat bij de regio op dit moment uit naar het traditionele model, waarbij de vervoerder zowel de ritaanname, planning en uitvoering verzorgt. De gemeente betreft ouders van leerlingen bij de te maken keuzes.

Ook voor het vraagafhankelijk vervoer neemt de Valleihopper afscheid van de regiecentrale. Hiervoor blijft de FoodValley-gemeenten sowieso met elkaar samenwerken. Gedacht wordt nu aan het zogenoemde callcenter-model: ritten worden door een callcenter aangenomen en de taxibedrijven zijn verantwoordelijk voor de planning en de uitvoering van de ritten.

De deelnemende Foodvalley-gemeenten zijn Barneveld, Ede, Nijkerk, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Veenendaal en Wageningen.