• Aart Aalbers

'Eerlijk Waar' voor duurzame producten

VEENENDAAL Het is een ruimte die de bezoeker verrast, aan de Achterkerkstraat achter de Oude Kerk. Daar huist feestwinkel, galerie, bakkerij, koffiecorner, kunstatelier en textielatelier 'de Bombardon', waar mensen van zorgorganisatie Reinaerde een zinvolle dagbesteding hebben. Recent is 'Eerlijk Waar' erbij ingetrokken, vooraan rechts voor wie het pand betreedt.

Gerard van Wijk

Het is een pril begin, de bedoeling is dat deze winkel de vleugels verder uitslaat. ,,Het sluit mooi aan bij de activiteiten van Reinaerde, waar mensen met afstand tot de arbeidsmarkt werken", zegt voorzitter Wim Bakker van de stichting die achter 'Eerlijk Waar' schuilgaat. Dat vindt ook manager Ingrid van Tweel van Reinaerde. ,,Wij kunnen mooi meeliften met de contacten die Bakker heeft."

TITEL Want Bakker is geen vreemde in de wereld van eerlijke, duurzame en verantwoorde producten. Ooit was hij voorzitter van de Wereldwinkel en in de afgelopen jaren trok hij de kar om te zorgen dat Veenendaal de titel Fairtrade gemeente kon binnenslepen. Op een prominente plek in het kernwinkelgebied, in de Passage, had Veenendaal4Fair een tijdelijke winkel, met een kantoor erboven. ,,De titel binnenhalen was de eerste opdracht", zegt Bakker. Dat is gelukt, maar daar kon het uiteraard niet bij blijven. Fairtrade Made is het vervolg, gericht op promotie van eerlijke waar. Vandaar dat onlangs de nieuwe winkel is geopend. ,,Wij willen laten zien wat er al bestaat of op de markt wordt gebracht aan eerlijke en duurzame producten. De veelkleurigheid van alle initiatieven laat zien dat de ontwikkelingen zich op veel terreinen voordoen."

Verbinding maken, daar gaat het om. Informatie verstrekken en verbinding leggen tusen consumenten en het bedrijfsleven. Er zijn zo veel bestaande initiatieven, veel zijn ermee bezig: bedrijfsleven, horeca en winkels. ,,Met de winkel wordt aan deze initiatieven een podium gegeven." De promotionele activiteiten kunnen kortdurig of van langere adem zijn. Als geen ander weet Bakker het verschil tussen de activiteiten van de Wereldwinkel en 'Eerlijk Waar'.

KEURMERK De Wereldwinkel richt zich op Fairtrade, met producenten in het buitenland. De producten moeten een keurmerk hebben. ,,Mijn blik is wijder, er zijn ook regionale en lokale eerlijk en duurzaam geproduceerde producten en die betrekken wij er ook bij", aldus Bakker. In de winkel zijn daarvan een aantal mooie voorbeelden te zien en te koop.

Zo is er jam en flessensap van een fruitteler uit Ressen nabij Nijmegen. Zo zijn er schoudertassen van hergebruikte materialen, gemaakt in de oude kabelfabriek in Delft door mensen die daarmee een zinnige bijdrage leveren aan een duurzame samenleving en tevens een opleidingsniveau kan worden aangeboden. ,,Dat moet bij een groter publiek bekend worden." En zo zijn er sjaals (genoemd: een sjaal met een verhaal) van een Nederlandse vrouw die in Nepal een bedrijfje is begonnen, waar Nepalezen de kost kunnen verdienen, maar waar aanvankelijk geen afzetkanalen voor waren. Die zijn er nu wel. ,,Dit soort initiatieven gebeuren."

Kortom, het gaat om bewustwording, verbreding en samenspel tussen partijen. Verbinding leggen tussen producenten en consumenten. Veel waardevolle initiatieven verdienen volgens Bakker een kans om te slagen in hun opzet. ,,Wij laten in de winkel zien wat er al bestaat en de combinatie met Reinaerde is gezocht omdat deze stichting ook duurzaamheid en hergebruik van materialen hoog in het vaandel heeft." We zullen nog horen van 'Eerlijk Waar'. Als u in de buurt bent, het adres is Achterkerkstraat 14.