• De Dragonderweg wordt gekruist door de Spitsbergenweg. De fietssluis zou tot juist voorbij het appartement rechts verplaatst moeten worden. Daar begint het Van Beekerf.

    Aart Aalbers

'Een kwartier om je wijk uit te rijden'

VEENENDAAL ,,Je hebt een kwartier nodig om 's morgens alleen maar je wijk uit te kunnen rijden”, zeggen bewoners van Veenendaal-Oost, die tegen de Dragonderweg aan wonen. ,,Op regenachtige dagen duurt het nog langer omdat dan nog meer mensen met de auto naar hun werk gaan. Ook mensen van buiten de wijk die kinderen met de auto naar school brengen vergroten de verkeersdruk.”

Gerard van Wijk

Het is een ook op het gemeentehuis bekende ergernis. Veenendaal-Oost kent maar één in- en uitgang, op de Rondweg-Oost, terwijl er steeds meer mensen komen wonen en er ook nog een aanzuigende werking uitgaat van een in de wijk gevestigde supermarkt. Said el Hassnaoui van ProVeenendaal heeft er schriftelijke vragen over gesteld aan het college. Hij heeft er tevens een oplossing bij aangedragen. Verplaats de fietsenslurf bij de Dragonderweg/Spitsbergenweg ongeveer tachtig meter verderop en maak op deze manier een tweede in- en uitgang naar de nieuwe wijk.

ZORGEN Volgens ProVeenendaal kan na de 'nieuwe in- en uitgang' alsnog de fietsdoorgang worden geplaatst om de Dragonderweg verder gesloten te houden waardoor deze niet als sluiproute kan worden gebruikt. ,,De zorgen in de wijk worden alleen maar groter met de komst van supermarkt Lidl en naar alle waarschijnlijkheid ook Albert Heijn, die vanuit de Corridor naar Oost verhuist. Dit zorgt niet alleen voor irritaties, ook zichtbaar op social media, maar geeft hen ook een gevoel van onveiligheid. Dit bevordert de leefbaarheid niet in de wijk.”

PARKEREN Er is meer ongenoegen. Naast opstoppingen parkeren velen zowel 's morgens als 's middags hun auto op de Spitsbergenweg en lopen vervolgens om hun kinderen naar school te brengen. ,,Sommige bewoners parkeren hun auto's met regelmaat 's avonds op de Spitsbergenweg omdat ze op deze manier sneller op hun werk kunnen zijn dan wanneer ze eerst nog de hele wijk door moeten rijden.”

DRUK WEGNEMEN Bewoners achterin de wijk trekken aan de bel. ,,Gezien de onzekerheden omtrent de Rondweg-Oost en alle verbouwingen is het eens tijd om de bewoners in Oost ook eens wat goed nieuws te brengen. Door achterin de wijk een nieuwe in- en uitgang te realiseren kunnen we een enorme druk op de huidige in- en uitgang weg nemen. Met name voor mensen die naar de bedrijventerreinen in Ede moeten zou dit een ontlading zijn, zij kunnen dan binnen een kwartier op hun werk zijn.”

LANGE TERMIJN Wethouder Engbert Stroobosscher wil in dit stadium niet concreet op het voorstel in gaan. ,,Eerst moeten de vragen worden beantwoord.” Dat het steeds drukker wordt is een feitelijke constatering. Op termijn zijn er oplossingen: een onderzoek naar een tweede ontsluiting vanuit Groenpoort, het nog te realiseren noordelijke deel van de wijk. Alsmede de ongelijkvloerse kruising bij de Rondweg-Oost, vanuit de Van Essenlaan op de Prins Clauslaan. Maar dat is wel de lange termijn.