• Lex van Lieshout

Edese politiek buigt zich over toekomst Veenendaal-De Klomp

VEENENDAAL Vanaf 2021 gaan er meer treinen rijden tussen Utrecht en Arnhem, dankzij de zogenoemde tienminuten-dienstregeling. De consequentie hiervan is dat de status 'intercitystation' van Veenendaal-De Klomp opgeheven gaat worden. In de toekomst stoppen daar alleen nog maar stoptreinen en dat is voor CDA Ede aanleiding om raadsvragen te stellen.

,,Het wegvallen van station Veenendaal-De Klomp als intercitystation is een ramp voor de vele mensen uit de omgeving van het station. Denk hierbij aan inwoners van De Klomp, Ederveen, Veenendaal en andere dorpen en wijken in de gemeente Ede. Ook voor werknemers op de omliggende bedrijventerreinen is dit slechts nieuws," zo schrijft de partij. 

AUTOVERKEER In de huidige toekomstplannen lijkt het erop dat er alleen nog maar stoptreinen zullen stoppen in Veenendaal in plaats van, het huidige scenario, twee intercity's per uur. ,,Veel mensen zullen, doordat ze de trein niet meer kunnen pakken, met de auto gaan reizen. Dat is een extra belasting voor het milieu en het zorgt er verder voor dat een toch al druk gebied, waar veel files staan, nog verder vastloopt."

VRAGEN Het CDA vraagt onder andere aan het college wat ze van het feit vinden dat Veenendaal-De Klomp geen intercitystation meer zal zijn, maar ook hoe groot het belang van Veenendaal-De Klomp als intercitystation is. Daarnaast verzoekt het CDA het college om in gesprek te gaan met alle betrokkenen rondom deze situatie, met als doel: het behouden van Veenendaal-De Klomp als intercitystation.