Bijna helft supermarkten FrisValley deelnemer 'NIX zonder ID'

VEENENDAAL Bijna de helft van alle supermarkten in de negen FrisValley-gemeenten, waaronder Veenendaal, doet nu al mee aan de nieuwe campagne 'NIX zonder ID'. De actie benadrukt het belang van de controle van het identiteitsbewijs (ID) bij verkoop van alcohol in supermarkten. De leeftijdsgrens is 18 jaar.

Meer dan 1100 caissières van de deelnemende supermarkten ontvangen via FrisValley een gratis ID-kraskaart. Op iedere kaart staat een (afgedekte) geboortedatum, die op de website van FrisValley kan worden gecontroleerd. Wanneer een caissière een ID-kraskaart met één van de drie winnende geboortedata in bezit heeft, ontvangt hij of zij een tabletcomputer.

Supermarkten die nog niet hebben gereageerd, kunnen zich tot en met 15 maart via een e-mail aan info@frisvalley.nl opgeven onder vermelding van naam- en adresgegevens en het aantal caissières.

,,Wat opvalt, is dat de supermarkten heel positief en enthousiast reageren, ze willen graag meedoen", aldus projectleider Frans van Zoest. ,,Ik vind het leuk dat deze actie wordt georganiseerd en dat zo de caissières worden beloond voor het uitvoeren van deze soms moeilijke taak", aldus één van de supermarkteigenaren.

De supermarkt is de plek waar volgens Fris Valley verreweg de meeste alcohol (zo'n zeventig procent) wordt gekocht. Van Zoest: ,,Jongeren kunnen daar een grote diversiteit aan aantrekkelijke alcoholische drank vinden tegen een relatief lage prijs, waaronder bier, wijn, maar ook zoete mixdrankjes. Veel supermarkten in onze regio hebben het afgelopen jaar werk gemaakt van de nieuwe leeftijdsgrens van 18 jaar. Tegelijk laten landelijke en lokale cijfers zien dat we er nog niet zijn; ook in supermarkten worden ID-controles nog (te) vaak vergeten.''

FrisValley is het alcoholmatigingsproject in de Regio FoodValley. Onder het motto 'Nog geen 18? Dan geen alcohol!' wordt jongeren gewezen op de gevaren van te vroeg, te veel en te vaak alcoholgebruik. FrisValley richt zich daarbij vooral op het netwerk rond de jongeren: ouders, scholen, sportclubs, horeca en supermarkten.

Deelnemende gemeenten zijn Barneveld, Ede, Nijkerk, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Veenendaal, Wageningen en Woudenberg. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door subsidie van de provincie Gelderland.