• Jeroen van der Veer

17-jarige opent eigen ijssalon in Veenendaal

VEENENDAAL Zeventien lentes jong is Thomas Lijten en hij heeft geen enkele twijfel of zijn nog te openen ijssalon 'Daisy's Ice, Coffee & More' een groot succes wordt. In maart moet men op de Brouwersgracht dagelijks dagvers ijs kunnen halen. ,,Angst dat het niet aanslaat heb ik niet. Als men eenmaal het ijs heeft geproefd, komen ze vaker terug."

Jeroen van der Veer

De inwoner van Ede bekent dat het toch wel redelijk bijzonder is; een 17-jarige ondernemer die zijn eigen zaak gaat openen. Hij vertelt met een grote glimlach dat zijn leven een jaar geleden een vreemde wending kreeg. ,,Ik wilde een kunststudie in Amsterdam volgen, maar werd uitgeloot. Tja, wat ga je dan doen? Ik ging werken bij de ijssalon van mijn buren en ik kreeg direct het gevoel dat ik dit ook wilde doen."

Tussen denken en doen zit een wereld van verschil, maar de plannen van Lijten werden snel werkelijkheid. Waar hij in eerste instantie geen groen licht kreeg wegens zijn jonge leeftijd, kreeg hij het toch voor elkaar om een eigen onderneming te starten met daarbij een eigen vestiging. ,,Via een Funda-pagina voor ondernemers zag ik het pand in Veenendaal. Ik werd direct enthousiast en er werden spijkers met koppen geslagen."

Tot aan vorige week kwam Lijten nog tienduizend euro te kort, maar de financiering is helemaal rond. Mede hierdoor zijn momenteel de werkzaamheden in het pand volop bezig en hoopt hij voor Pasen zijn deuren te openen. ,,Vrije tijd is verleden tijd. Het is nu non stop verbouwen en straks veel uren maken in de ijssalon."

Als geen ander beseft de tiener dat het hard werken wordt, maar daar loopt hij niet voor weg. ,,Wij gaan dagvers ijs aanbieden en ik weet precies hoe dat moet. Daarnaast hoop ik straks zo'n vijftien man personeel te hebben, die in wisselende samenstellingen in de zaak zijn."

Doordat er in Nederland al drie zaken zijn met hetzelfde concept, weet Lijten dat hij op steun van de franchise bedrijven kan rekenen. ,,Wij zijn eigenlijk één familie en het is bewezen dat dit concept aanslaat. Ik ben dan wel 17 jaar, maar waarom zou ik dit niet kunnen? Je moet denken in mogelijkheden, niet in problemen."

Met een crowdfundactie wist hij een deel van de investering op te halen, die in totaal een ton bedroeg. ,,Dat is veel geld", bekent Lijten. ,,Mensen vragen wel eens hoe ik de schuld ga aflossen als het verkeerd gaat. Dan vertel ik dat ze eens langs moeten komen om mijn ijs te proeven. Als ze dat hebben gedaan, dan beseffen ze dat het niet gaat en kan mislukken. Zelfs als het weer dramatisch is hebben wij onze acties al klaar liggen."

Vanaf maart kunnen er in een vitrine van ruim vier meter zo'n 80 smaken gekozen worden. ,,Niet allemaal tegelijk, maar ons assortiment wisselt per dag. Dat is het voordeel van je eigen, dagvers, ijs maken."

Men moet straks niet vreemd opkijken als er appeltaart,- bounty-, Bueno of Hello Kitty-ijs ligt. ,,Omdat we straks zoveel gaan aanbieden, mogen klanten eerst proeven. Men moet weten wat wij verkopen en daarnaast pas het bij ons; gastvrijheid in een huiselijke sfeer."