• Deelnemers

    Corrie Koedam

Trainen…. voor de lange afstand hardlopen,

24-03-2019, 12:46 | Lezersnieuws | Albert

VEENENDAAL – KoBra-Sportief bestaat dit jaar alweer 5 jaar. In dit eerste Lustrum wordt de focus gericht op de langere afstand. Corrie en Albert Koedam, beide gepassioneerde trainers van KoBra-Sportief, zijn deze maand gestart met de eerste trainingsactiviteiten richting de langere afstand. Met deze actie willen wij nog meer mensen enthousiasmeren voor bewegen en gezonde voeding. Onder onze huidige deelnemers zijn er nu enkele met de wens een halve of hele marathon te willen lopen.

Ja, een hardloper wil niet alleen graag steeds sneller maar ook een steeds langere afstanden lopen. Kortom de grens van de mogelijkheid proeven.

Maar hoe bouw je het duurvermogen op zonder geblesseerd te raken?

Als ultraloper mag ik zeggen over voldoende praktijk ervaring te beschikken en de nodige aanvullende kennis. Maar hoe breng je deze kennis en ervaring over op medelopers. Valkuilen in deze richting zijn er ten overvloede en niet iedereen is hetzelfde in conditie en ervaring.

In het recente verleden ben ik van Veenendaal naar Davos in Zwitserland hardgelopen. Niet eerder legde ik zo'n lange afstand achter elkaar af. Ook hier was een juiste training van groot belang. Het langzaam uitbreiden van trainingsmomenten en goed luisteren naar je lichaam waren toen mijn parool.

Zo kent ons huidige wekelijkse programma onder andere meerdere trainingsvarianten:

De bekende interval training. Een “passende” training, oftewel een training met een tempo dat prikkelt, zowel in duur- als in tempo. Dat hoeft niet maximaal maar soms 80% tot 90% mag best wel.

De duurloop met de nadruk op gelijkmatig duurlopen en een trainingsindicatie in k/ph. Het lopen op een tempo welke je in de laatste kilometer ook nog aankunt. De bekende positieve of negatieve split in het kunnen van gelijkmatig lopen.

In het weekend plannen wij een langeafstandsloop, hiervoor nemen wij ruimschoots de tijd in een passend laag tempo. Wekelijks voegen we geleidelijk afstand toe, met als credo: niks forceren. 

Er worden wandel pauzes ingelast om ook het drinken en eten te trainen.

En natuurlijk en wellicht het belangrijkste: rust en herstel om je lichaam weer op orde te krijgen dit doe je door minimaal 2 nachten goed te slapen. Dit laatste wordt door menigeen onderschat. Rust wordt ook gezien als een training.

Onze eerst trainingen zijn gepasseerd. Enthousiast als we zijn, kijken we uit naar de maanden september en oktober, waarin de meesten hun langere afstand gaan lopen.