'Omlijden'

Er zijn in Veenendaal momenteel zoveel omleidingen dat omleiden veranderd is in 'omlijden'. Zeker als je rond het centrum woont. Wanneer je daar op de fiets, scooter of in de auto stapt, moet je eerst diep nadenken welke route je moet nemen.

Als je altijd pas op het laatste moment van huis gaat, dan wil je geen omleidingen want die zijn altijd langer dan je eigen route. Veel mensen die een omleidingsbord zien, volgen de pijlen niet maar rijden stug door. Bij de werkzaamheden aangekomen proberen ze er toch met de fiets langs te glippen. Desnoods mikken ze de fiets over de afzetting heen, strompelen door het zand langs boos kijkende wegwerkers, en vervolgen hun route. Gevolg dat de afzetting steeds hoger wordt.

Ook veel automobilisten kijken niet naar de pijlen van de omleiding maar luisteren naar hun TomTom. Anderen gaan zelf op goed geluk straatje in, straatje uit. Komen zal ik er! Desnoods rij ik met mijn auto of vrachtwagen een eindje tegen het eenrichtingsverkeer in, slalom tussen de fietsers door over een fietspad en als ik dan na zoveel verkeersovertredingen voor een fietsbrug terecht kom, dan neem ik die ook nog wel even.

Een gezagshandhaver zag het vrijdagmiddag met lede ogen aan. Hij stond twee uur lang op een plek, waar werkelijk alles fout ging, de verkeersdeelnemers terecht te wijzen en de weg te wijzen. Het was onbegonnen werk. ,,Ik heb niet eens tijd om boetes te schrijven", stamelde de beste man. Zo druk had hij het. ,,Volgende week kom ik terug." Zo vertelde hij de omstanders. ,,Met collega's en dan delen we wel bekeuringen uit!"

De pontbaas in Elst vraagt aan automobilisten om over de brede Neder-Rijn te komen twee euro voor een enkeltje. De Veense boa rekent voor het veel smallere Valleikanaal voor een enkeltje fietsbrug 140 euro. De gele pijlen volgen is, als je de boa treft, sneller en veel goedkoper!

Aart Aalbers