Een loopje nemen

Het was afgelopen week geen feest om in Veenendaal te fietsen. De oost-west-fietspaden langs de Prins Clauslaan, Industrielaan en J.G. Sandbrinkstraat waren door werkzaamheden tegelijkertijd geblokkeerd. Wilde je vanuit West richting de sportverenigingen op de Groene Velden dan was je gedwongen om onvriendelijke routes te volgen. 's Avonds over een schaars verlichte Groeneveldselaan fietsen, langs een duistere dealplek op 't Bouwdorpterrein of door een donker Stadspark is echt geen lolletje.

Waarom zijn deze fietspaden gelijktijdig afgesloten en waarom moet dit juist in de donkere wintermaanden, als het voor kinderen toch al geen pretje is om in de duisternis te fietsen?

Ook in 't centrum wordt fietsen een bijzondere verrichting. De gemeente heeft ontdekt dat de Tricotage-fietsenstalling amper wordt gebruikt. Nu is dat niet zo vreemd, want probeer de ingang maar eens te vinden: in een uithoek van 't centrum in plaats van downtown Veenendaal. Men heeft nu bedacht dat je voortaan je fiets niet meer mag parkeren op 't Raadhuisplein, Brouwersgracht, J.G. Sandbrinkstraat, Horecaplein, Kees Stipplein, Thoomesplein en Scheepjeshofplein. Fietsers zullen dan wel hun brik in de Tricotage moeten gaan stallen, is de hoogmoedige gedachte. Of zou het een nieuwe strategie zijn om de fietsers met de auto naar de stad te laten komen en zo de verliesgevende parkeergarages van de gemeente via een slinkse weg weer gevuld te krijgen?

Veenendaal zegt na twintig jaar weer 'Fietsstad' te willen worden, maar ik heb voorlopig meer vertrouwen in de benenwagen. Afgelopen weekend liepen Hollands' Next Top Models luid toegejuicht over de catwalk onder de Bernard van Kreelpoort en renden meer dan duizend atleten over het fraai verlichte parcours van de VeenendaalCityRun. En hier liep niemand naast zijn schoenen.

Jurgen Hillaert