• Directievoorzitter Mariska de Kleijne van Rabobank Vallei en Rijn.

    Rabobank

Rabobank blij met ICT-awards FoodValley

VEENENDAAL ,,Rabobank Vallei en Rijn wil in de FoodValley-regio een betekenisvolle coöperatieve bank zijn om de regio bij maatschappelijk uitdagingen – zoals op het gebied van ICT – écht verder te helpen.''

Dat zegt directievoorzitter Mariska de Kleijne van Rabobank Vallei en Rijn, hoofdsponsor van de FoodValley ICT Awards. Deze prijzen worden maandag 28 mei in De Basiliek in Veenendaal uitgereikt aan de 'ICT-ondernemingen van het jaar'. Het nieuwe evenement is een initiatief van ICT Valley en ICT Campus om de ICT-sector binnen de regio FoodValley, waaronder ook Veenendaal valt, landelijk en zelfs wereldwijd op de kaart te zetten.

Waarom is Rabobank Vallei en Rijn hoofdsponsor van de FoodValley ICT Awards? ,,Rabobank Vallei en Rijn wil in deze Food Valley-regio een betekenisvolle coöperatieve bank zijn om de regio bij maatschappelijk uitdagingen – zoals op het gebied van ICT – écht verder te helpen. De FoodValley ICT Awards is de aftrap voor een langdurige samenwerking met partijen om gezamenlijk een bijdrage te leveren aan de Groeiagenda ICT binnen de regio FoodValley. We nemen hierin het voortouw met overheid, onderwijs en het bedrijfsleven. Het event is niet alleen een prachtige kick-off, maar ook een moment om waardering te laten blijken wat ICT-ondernemers voor de regio doen en om verbinding te creëren tussen verschillende partijen. Onze Rabo Award stellen we beschikbaar voor de categorie Cross-over Food, Health & ICT. Dat doen we, omdat we een toonaangevende bank in de foodsector zijn en Food, Health & ICT is één van de belangrijkste pijlers van dit mooie event”.

Hoe ziet de huidige ICT-omgeving van Rabobank Vallei en Rijn eruit? ,,We kunnen ons geen dag meer zonder indenken. Veel bankdiensten gaan online. Denk maar aan de bankieren-app. De personal touch blijft daarin altijd belangrijk. En dat kan gelukkig ook met ICT. Bankieren wanneer en waar je wilt en toch de mogelijkheid hebben om persoonlijk contact te hebben, bijvoorbeeld door met een medewerker te chatten. Daarnaast hebben we altijd de mogelijkheid om langs te gaan bij een van onze vestigingen in Ede, Wageningen, Veenendaal of bij onze servicepunten in Bennekom of Rhenen.”

Hoe speelt Rabobank Vallei en Rijn in op digitale ontwikkelingen, wat is jullie geheim? ,,De wereld om ons heen verandert snel door de digitalisering en dus ook de wensen van onze klanten. We moeten ons blijven ontwikkelen en vernieuwen om aan behoeften te voldoen en daar bovenop onze klanten ook nog eens te verrassen. Aandacht hiervoor is enorm belangrijk. Rabobank zet daarom fors in op innovatie. Niet alleen voor onszelf, maar ook om klanten daarin te helpen. Niet voor niets hebben we een manager Food & Innovation benoemd: Gerben Dijksterhuis. En landelijk hebben we met Bart Leurs een directeur FinTech & Innovation. Daarbij dagen we onze medewerkers uit om met vernieuwende ideeën mee te doen aan interne moonshotscampagnes: die bijdragen aan innovaties binnen de Rabobank. De jury bepaalt vervolgens welke ideeën door mogen om door te ontwikkelen tot een product of dienst.”  

Innovatie is een grote kracht in de regio FoodValley. Hoe stimuleert de Rabobank vernieuwing?  ,,Krachten die er zijn, moet je benutten. En zeker innovatie! Daarom hebben we een Teckle-team bij Rabobank Vallei en Rijn: onze groei- en innovatiedesk met gespecialiseerde accountmanagers die ondernemers helpen bij het vermarkten van hun innovatieve product of dienst. Dat doen we dus óók al in de hele vroege levensfase, waarin nog sprake is van bijvoorbeeld het maken van een ontwerp of productontwikkeling, het regelen van intellectueel eigendomsrechten, het uitvoeren van marktonderzoek of het vinden van partners voor distributie. We dragen bij in kennis en netwerken, maar ook in geld zijn er mogelijkheden. Sinds kort hebben we het Innovatie Fonds Rabobank (IFR). Startende ondernemers kunnen al in de fase van ideevorming in aanmerking komen voor een achtergestelde innovatie lening. In deze fase kunnen ze doorgaans nog geen lening krijgen, omdat ze nog geen bewezen resultaat en onvoldoende cashflow hebben. Rabobank reserveert landelijk per jaar 20 miljoen euro voor dit fonds om innovatie en duurzaamheid te stimuleren. En ik weet zeker dat er bedrijven in onze FoodValley aanwezig zijn, die hiervoor in aanmerking komen! Ons Teckle-team vertelt er graag meer over, of kijk op rabobank.nl/vr.”

Tot slot: wat denk je dat de FoodValley ICT Awards voor de regio kan betekenen? ,,Allereerst verwacht ik dat het event het startsein is om ICT een boost te geven in onze regio. De award-uitreiking zal bij iedereen een gevoel van trots teweegbrengen. Want we hebben echt unieke bedrijven en ondernemers op het gebied van ICT die het verdienen om in de spotlights te staan. Zij laten met hard werken, creativiteit en vindingrijkheid elke dag zien waartoe zij in staat zijn. Alleen weet het grote publiek dat vaak nog niet. Daar moet verandering in komen. Wat zou het daarom geweldig zijn als we met elkaar ICT-bedrijven en ICT-ers uit het land enthousiast weten te krijgen dat ze de weg naar onze FoodValley vinden en zeggen: het is hier uniek wonen, werken én genieten.” Behalve de presentaties en bekendmaking van de beste ICT-bedrijven in diverse categorieën op maandag 28 mei aanstaande, kunnen bezoekers in het namiddagprogramma kennis maken met relevante ondernemingen, overheidsinstanties, onderwijsinstellingen en culinaire hoogstandjes uit de FoodValley-regio. Aansluitend vinden de FoodValley ICT Award-uitreikingen plaats. Belangstellen kunnen meer informatie over de kaartverkoop van de FoodValley ICT Awards 2018 (25 euro exclusief btw voor ICT-professionals, 10 euro exclusief voor ICT-scholieren en studenten) en de deelnemende partners vinden op www.foodvalley-ictawards.nl.