• Henny Jansen

Protest tegen busplannen Syntus

VEENENDAAL Het busvervoer in de kernen Scherpenzeel en Renswoude dreigt fors minder te worden omdat de nieuwe vervoerder Syntus buslijn 83 wil gaan schrappen en buslijn 80 minder frequent gaat laten rijden. Beide gemeenten hebben hiertegen inmiddels al ernstig bezwaar aangetekend.

De busverbinding tussen Amersfoort-Leusden-Woudenberg-Scherpenzeel-Renswoude en Veenendaal e.v. valt onder de concessie van de provincie Utrecht. Deze provincie heeft een aanbesteding gehouden voor het busvervoer. Deze is gewonnen door vervoerder Syntus en gaat in op 11 december 2016. De provincie heeft gekozen om de dienstregeling en het lijnennet vrij te laten aan de vervoerder, mits er aan een aantal eisen wordt voldaan.

Eén van die eisen is dat elke lijn die op dit moment gemiddeld meer dan 6 personen vervoert moet blijven rijden. Volgens Syntus wordt dit gemiddelde op buslijn 83 niet gehaald. Mede op verzoek van de gemeenten Woudenberg en Veenendaal heeft Syntus ervoor gekozen lijn 83 te schrappen en te vervangen door een snelbus tussen Amersfoort en Renswoude de Dennen. Deze snelbus, die overigens alleen in de spitsuren wordt ingezet, krijgt een route over de A12 en zal de kernen Scherpenzeel, Renswoude en het NS station Veenendaal de Klomp daarom niet meer bedienen.

In de voorgestelde dienstregeling van Syntus zal buslijn 80 tussen Amersfoort en Veenendaal de Klomp twee keer per uur blijven rijden. Lijn 80 rijdt voortaan echter niet verder meer dan Veenendaal en zal tijdens de spitsuren in Leusden een andere route gaan rijden; het lijnnummer wordt dan X80, maar dit betreft geen extra ritten.

Concreet komt het erop neer dat de verbinding tussen Scherpenzeel en Veenendaal terug gaat van een kwartierdienst naar een halfuurdienst. Mits de frequentie van lijn 80 niet omlaag gaat, want hierover bestaat nog enige onduidelijkheid. De provincie Utrecht geeft aan dat de frequentie van lijn 80 zal worden verlaagd, maar volgens vervoerder Syntus zal de frequentie nagenoeg gelijk blijven.

Scherpenzeel en Renswoude hebben onlangs tijdens een informatiebijeenkomst over de nieuwe dienstregeling al laten weten onaangenaam verrast te zijn door de maatregelen. Ook is er reeds een 'brief op poten' uitgegaan naar het Utrechtse College van Gedeputeerde Staten en het bestuur van de Regio FoodValley. De teruggang in het openbaar vervoer wordt door beide kernen onacceptabel genoemd. Bovendien constateren beide gemeenten dat de reistijd van de nieuwe snelbus over de A12 en de N226 in de praktijk langer zal zijn dan de route via de N224 over Scherpenzeel. De route van de snelbus heeft dus geen meerwaarde, terwijl de gevolgen voor Scherpenzeel en Renswoude groot zijn.

De kwestie is in Scherpenzeel inmiddels ook geagendeerd voor de bijzondere raadsvergadering die donderdag wordt gehouden in verband met het werkbezoek van de Commissaris van de Koning in Gelderland, de heer Cornielje.