• Aart Aalbers

Petitie voor behoud intercity naar Veenendaal

VEENENDAAL Veenendaler Bas van de Hout ontdekte dat Veenendaal vanaf 2021 niet meer beschikt over een intercityverbinding op Veenendaal-De Klomp. Ook het aantal treinen dat Veenendaal-West en -Centrum gaat aandoen wordt verminderd, van vier naar drie. Het college heeft in 2012 de raad hiervan in kennis gesteld. Nu is er een petitie gestart om de intercitystatus van Veenendaal-De Klomp te handhaven.

Aart Aalbers

Van de Hout (39) reist dagelijks van Veenendaal-West naar Zeist. Onlangs zat de forens op internet te kijken naar de nieuwe tunnels nabij De Klomp. In dat artikel van Programma Hoofdfrequent Spoorvervoer (PHS) staat een planning om meer personentreinen op drukke trajecten in te kunnen zetten. Van de Hout stuitte op het gegeven dat er in de spits tussen Rhenen en Utrecht nog slechts drie in plaats van vier treinen per uur gaan rijden. Van de Hout: ,,Qua reistijd is dit niet nadeliger maar het betekent wel vollere treinen. Ik had het vermoeden dat dit gegeven in Veenendaal onderbelicht is gebleven. Vandaar mijn ingezonden brief." 

VERHUIZEN De situatie rond station Veenendaal-De Klomp is nijpender. Geen enkele intercity trein zal dit station nog aandoen. Instappen en blijven zitten tot Nijmegen of naar Den Helder is er niet meer bij. Reizigers zullen eerst de stoptrein naar Ede of Utrecht moeten nemen en vandaar de intercity. Dit geeft vertraging.

Van de Hout: ,,Een Sprinter doet er niet alleen langer over maar je kunt ook niet gemakkelijk met je laptop werken. Alles is krapper en de trein zit vaak voller." Van de Hout denkt dat dit weleens tot verhuizingen uit Veenendaal kan leiden. ,,Als je dagelijks zomaar een uur extra reistijd nodig hebt is dat voor een forens of een student veel tijd."

PETITIE De nieuwe Veense politieke partij JouwVeenendaal is er direct ingesprongen. Van de Hout: ,,Ze hebben mij gebeld en ik heb hen van informatie voorzien." JouwVeenendaal heeft een petitie online gezet om handtekeningen te verzamelen om te proberen dit uit 2011 daterende besluit terug te draaien. De teller staat inmiddels op ruim 3700 handtekeningen.

ZORGELIJK Jaap Pottjewijd van Lokaal Veenendaal stelde het probleem tijdens de commissievergadering van vorige week aan de orde. Hij was verrast om door een oplettende burger hierop attent gemaakt te worden. Wethouder Engbert Stroobosscher kon de raad mededelen dat het college de raad reeds in 2012 heeft geïnformeerd. ,,Het is inderdaad zorgelijk maar het besluit is nog niet definitief. In 2012 is gevraagd tussen de één en twee miljoen bij te dragen hetgeen door de regio is geweigerd. We hebben te maken met het feit dat de intercity treinen verdeeld worden. Hierbij kijkt men ook naar provincies. Zowel Ede-Wageningen als station Veenendaal-De Klomp zijn grondgebied van Gelderland."

In het memo aan de raad van maart 2012 staat dat de regio kiest voor drie Sprinters per uur richting Ede en Utrecht ten koste van een intercity.