Onderzoek brengt geen duidelijkheid over koopzondag

VEENENDAAL Het was te verwachten en de uitkomsten van de evaluatie van de koopzondagen in Veenendaal onderstrepen dat: 44 procent van de inwoners is voor koopzondagen en 44 procent is er tegen. Bureau Roots heeft in opdracht van de gemeente de evaluatie uitgevoerd onder inwoners, ondernemers en personeel. De conclusie van het onderzoeksbureau is dat de evaluatie ,,bevestigd hoe precair de koopzondag in Veenendaal ligt." De raad moet komend najaar een besluit nemen over het vervolg van de koopzondagen.

De eerste drie koopzondagen trokken gemiddeld 25.300 bezoekers. De koopzondag in december was met 27.000 bezoekers het drukst bezocht. Het gemiddeld (bruto) bestedingseffect is geraamd op ruim één miljoen euro. De helft van de ondernemers noemt de koopzondagen een succes. Van hen is 55 procent voorstander van een koopzondag in Veenendaal. De ondernemers vinden ook dat de koopzondagen ,,de economische vitaliteit en levendigheid van het centrum van Veenendaal versterkt." Er wordt op gewezen dat dit ook de achterliggende gedachte was bij invoering van de koopzondag.

Een ruime meerderheid (78 procent) van de bezoekers aan de koopzondagen komt uit Veenendaal. Van het personeel is 47 procent tegen de koopzondagen, 33 procent is voor en 20 procent is er niet voor maar ook niet tegen. Er is bij het onderzoek een ruime meerderheid geconstateerd voor een maandelijkse openstelling van de winkels op zondag. Een wekelijkse opening ziet 21 procent van de inwoners wel zitten.

Voor een groot deel van de inwoners hoeft een koopzondag niet per se te zijn gekoppeld aan een evenement, zoals de raad besloot. Maar wel zorgen evenementen voor extra bezoek.

Label:

Koopzondag