• Alert CrossMedia

Draagvlak voor koopzondagen wordt gemeten

VEENENDAAL Het college wil aan Roots Beleidsadvies de opdracht geven om de evaluatie van de koopzondag uit te voeren. De opzet van het onderzoek wordt ter consultatie aan de raadscommissie voorgelegd.

Gerard van Wijk

,,Er zijn een aantal opties en gezien ook de gevoeligheid van het onderwerp lijkt ons dit de juiste weg", zegt wethouder Marco Verloop. Er zijn tot nu toe twee koopzondagen geweest, gecombineerd met evenementen, zoals afgesproken. In maart volgt de derde koopzondag. Doel van de koopzondag is de economische vitaliteit en levendigheid van het centrum te versterken. 

GELD ELDERS BESTEED Het onderzoeksbureau stelt vast dat de omzet van de ondernemers in de afgelopen jaren daalde, waarbij internet als boosdoener werd aangewezen. Maar uit onderzoek blijkt vooral ook dat Veenendalers steeds meer geld in andere winkelgebieden besteden. Het centrum heeft steeds meer moeite om bezoekers van buiten Veenendaal te trekken, terwijl Veenendaal toch altijd een sterke regiofunctie heeft gehad. De zogeheten koopkrachttoevloeiing nam in enkele jaren met 33 procent af. De koopkrachttoevloeiing meet hoeveel koopkracht er vanuit andere gemeenten naar Veenendaal wordt getrokken.

DRAAGVLAK De voorgenomen evaluatie bestaat voornamelijk uit draagvlakmetingen, zowel onder ondernemers en winkelpersoneel, als onder inwoners (ook van omliggende gemeenten), de ontwikkeling van het aantal evenementen op zondag en de bijdrage van het gratis parkeren tijdens de winkelopening op zondag. ,,In hoeverre dragen evenementen bij aan een bloeiend en vitaal centrum?" Op deze vraag willen de onderzoekers ook antwoord krijgen. Alsmede op de vraag in welke mate Veenendaal (on)aantrekkelijker wordt voor bezoekers uit de regio door de koopzondag.

GEVOEILIG De onderzoekers weten dat de besluitvorming over de (voorlopig) zes koopzondagen per jaar niet over één nacht ijs is genomen. ,,De koopzondag is een gevoelig thema in Veenendaal. Politiek en in de samenleving zijn de meningen verdeeld. Voorstanders zien de openstelling als een (goedkope) maatregel om extra dynamiek in het centrum van Veenendaal te realiseren. Iets dat vanuit de economische ontwikkeling van het centrum zeer gewenst is." Een inventarisatie toont dat er begin vorig jaar 56 panden in het centrum leeg stonden, ofwel bijna 14 procent van de winkelruimte.

Label:

Koopzondag