• BDU

'Bezoekers trekken is de eerste prioriteit'

VEENENDAAL Bezoekers trekken is de eerste prioriteit van Winkelstad Veenendaal en Promotie Veenendaal. ,,Het gastvrije karakter van Veenendaal in de regio weer in ere herstellen."

Gerard van Wijk

Het tweede koopweekend, zaterdag 17 en zondag 18 december, staat voor de deur. Het gaat weliswaar beter in het kernwinkelgebied dan in voorgaande jaren, maar er valt nog veel te winnen. Het eerste koopweekend in september, met de eerste koopzondag, viel op door een plus van vijftien procent aan bezoekers. ,,Niet iedere winkelier is tevreden over de omzet, maar het begint met meer bezoekers. En behalve de omzet moet je gewoon open zijn wanneer de consument daar om vraagt", zegt een ondernemer. Al was het weekaandeel van betalende bezoekers in 76 van de 100 winkels tien procent of hoger.

De mening van ondernemers en bezoekers is onderzocht. De combinatie winkelen en evenementen slaat aan. Tweederde van de bezoekers kwam in september voor het winkelen, éénderde had ook interesse in de evenementen. ,,Evenementen verhogen de aantrekkingskracht van de binnenstad." Bezoekers en ondernemers waardeerden het koopweekend met een cijfer van bijna 8. Er kwamen vijfduizend extra unieke bezoekers. Op zaterdagmiddag en zondagmiddag was het nagenoeg even druk.

Honderddertig winkels hadden hun deuren geopend. ,,In de grote regio voeren we een stevige online campagne, met ook advertenties in de kranten", zegt Barbara van Schuppen, bestuurslid van Winkelstad Veenendaal. Het is duidelijk: de regio moet weer nadrukkelijk op de gevarieerdheid van de winkelstad worden geattendeerd.

Vrijdag 16 december begint het koopweekend met de Santa Run, een ludieke hardloopwedstrijd over drie kilometer. Zaterdagavond is er een muziekfestival onder de naam X-Mas Lights ,,met muziek, lichtjes, warme dranken en saamhorigheid." Gisteren kon Promotie Veenendaal nog niet zeggen welke evenementen er exact zullen plaatsvinden.