Veenendaal vist achter het net bij ontwikkelingen rond het spoor

04-02-2018, 21:20 | Lezersnieuws | Bas

De afgelopen jaren hebben we veel gehoord over nieuwe ontwikkelingen op het spoor rond Veenendaal (PHS). Wat echter nooit echt belicht is, zijn de gevolgen voor de Veenendaalse treinreiziger. Sterker nog, dit aspect lijkt in eerdere berichtgeving helemaal niet genoemd te zijn. We gaan er namelijk niet op vooruit, maar eigenlijk best fors op achteruit. Een korte opsomming:

- Er gaan nog maar 3 treinen per uur rijden tussen Veenendaal West/Centrum en Utrecht. Die rijden dan wel alle 3 door naar Rhenen. Ter compensatie krijgen we ook tijdens de rustige tijden een 3e trein per uur, maar in de praktijk krijgen we op de rustige momenten nu de 2 treinen per uur al niet echt vol. Tijdens de spits is dat wel anders.

- Veenendaal-De Klomp verliest zijn Intercity verbindingen met Arnhem/Nijmegen en Utrecht/Amsterdam. Er zullen alleen nog Sprinters stoppen op station Veenendaal-De Klomp.

De gevolgen voor de treinreiziger kunnen fors zijn. Een forens tussen Veenendaal-De Klomp en Amsterdam krijgt bijvoorbeeld te maken met zowel een fors langere reistijd als extra overstappen. Ook tussen Veenendaal-De Klomp en Utrecht gaat de forens er vrij fors op achteruit. Deze reis duurt nu 25 minuten, maar zal vanwege de 4 extra stops die een Sprinter moet maken 40% langer duren. Richting Arnhem/Nijmegen is het niet beter. De Sprinter rijdt slechts enkele kilometers tot Ede-Wageningen. Reizigers zullen voortaan in Ede-Wageningen moeten overstappen. Werken in de trein is er vanaf 2021 ook niet meer bij, want dat lukt niet echt in een Sprinter. Reizigers tussen Veenendaal Centrum/West en Utrecht gaan er qua reistijd niet op achteruit, maar de forens krijgt te maken met minder en dus vollere treinen. Ook zal de impact van een uitvallende trein groter worden.

Dit alles is in contrast met de ontwikkelingen in Ede. Station Ede-Wageningen wordt uitgebreid en het stationsgebied wordt er opnieuw ingericht. Ze krijgen er 2 Intercity's en een handjevol Sprinters per uur bij in beide richtingen. Ook zullen de reistijden van en naar Utrecht korter worden vanuit Ede. Hoe dat kan? Nou simpel, die Intercity stopt niet meer in Veenendaal-De Klomp of Driebergen-Zeist en dat scheelt een paar minuten! Wat jammer dat we in Veenendaal het vanaf 2021 met een sterk uitgekleed treinaanbod moeten doen. Ook jammer voor de Veenendaalse ondernemers, die vanaf 2021 toch weer iets minder bereikbaar zullen zijn voor klant en medewerker. Een gemiste kans van formaat, helaas.