'#MeToo'

'Don't tell your daughter not to go out, tell your son to behave'.

Hoe waar kan een boodschap zijn. De '#MeToo-campagne op social media maakt wereldwijd veel los. Miljoenen delen hun ervaringen met seksueel grensoverschrijdend gedrag, na de moedige onthullingen van een groot aantal Hollywood-actrices. Ruim 40% van de vrouwen heeft hiermee te maken en 13% van de mannen.

In Veenendaal was afgelopen twee weken de buitenexpositie #ZIE te zien. 18 Immens grote billboards bij de Van Kreelpoort en het Kees Stipplein met indringende teksten van slachtoffers en daders van seksueel huiselijk geweld, kinder- en oudermishandeling. Het geeft een beklemmend en ongemakkelijk gevoel als je hier langs loopt.

Gelijktijdig was in de Cultuurfabriek de tentoonstelling 'Kracht uit geweld' te zien, gemaakt door kunstenaars die slachtoffer zijn geweest van huiselijk en seksueel geweld. De enorme impact van deze kunstuitingen raakt je diep en wat voor kracht tonen de slachtoffers door op deze wijze naar buiten te treden.

Dat je ook op een verkeerde en banale wijze met het thema om kan gaan, bewijst het EO-programma '40 dagen zonder seks'. Hier bekruipt je echt het gevoel van plaatsvervangende schaamte. Een 'losbandig' meisje krijgt de opdracht geen make-up te dragen. Hoe verzinnen de televisiemakers het om de aanleiding weer te zoeken bij de kleding of het uiterlijk van de vrouw!

Daarom is het goed dat gemeente Veenendaal samen met Veilig Thuis een integere en respectvolle campagne is gestart om aandacht te vragen voor huiselijk geweld, vernedering en seksueel misbruik. Uit eerder onderzoek van de GGD is namelijk gebleken dat in Veenendaal meer huiselijk geweld voorkomt dan in omliggende gemeenten. Triest maar waar. En dat accepteren we niet.

Via het gratis telefoonnummer van Veilig Thuis, 0800 2000, kun je dag en nacht je melding doorgeven, voor jezelf of voor een ander.

Jurgen Hillaert