Gleuf

Je hebt ze in alle soorten en maten. Sommigen met borstelhaar. Anderen tochtig en lekken door. De één wordt vaak gebruikt, de ander zelden. De meest voorkomende grootte is 26,5 cm bij 3,2 cm. Dat is de minimum afmeting waaraan een opening moet voldoen. De één vindt dat veel, maar zelf vind ik ’t weinig.

Want er komen steeds meer dozen. We doen meer-en-meer online en wat we daar bestellen, moet ook bezorgd worden. Die pakketjes passen vaak niet meer door de standaard brievenbus.

Het gevolg is dat bezorgers van DHL, UPC en Post NL bij jou of je buren moeten aanbellen om een pakje af te geven. In de tussentijd blokkeert hun bestelauto de straat. Vaak met draaiende motor.

Je leert je buren hierdoor weliswaar beter kennen – je weet precies of ze grootgebruikers zijn van wijn, kleding of toiletpapier – maar ’t moet toch ook anders kunnen.

Internetwinkel Amazon experimenteert in het buitenland met drones die op een door jou gewenste tijd en plaats een pakketje komen bezorgen.

Maar in Veenendaal zit ik nou niet te wachten op allerlei lawaaierige helikoptertjes met camera’s in de lucht die kijken in welke achtertuin ze hun lading kunnen droppen.

En ook nieuwe grotere gleuven in alle Nederlandse voordeuren zie ik nog niet zo snel gebeuren.

Maar zou het niet een idee zijn om in iedere straat één afgiftepunt te hebben bij bijvoorbeeld een eenzame oudere, waar alle pakketbezorgers hun pakjes afleveren? Bewoners krijgen een berichtje op hun telefoon als hun bestelling bezorgd is en kunnen bij hun buurtgenoot hun pakketje ophalen.

Niet alleen kunnen pakketbezorgers zo goedkoper, gemakkelijker en sneller hun spullen bezorgen, maar maken wij allen nog eens een praatje met elkaar en halen eenzame ouderen uit hun isolement.

Jurgen Hillaert